explorE

Wednesday 9 November 2011

2D1N d kundasanG

























1st place yang dituju ialah hot spring. untuk masuk kena bayar 3 ringgit. paz2 nak masuk taman kupu-kupu ngan jambatan kanopi pun kena bayar rm3 setiap 1 tempat. setelah memasuki kawasan berbayar ini, sy n kengkawan telah memulakan langkah menuju ke air terjun kipungit. oleh kerana ter "eksited" sgt nk mandi perjalanan yang dilalui xterasa jauhnye.. dekat air terjun ni ad ikan yang makan kaki.. jgan terkejut coz kaki korang xkan hilang la.. seterusnya, kerana ketidakpuasan hati oleh pengunjung yang semakin ramai kami bercadang untuk meneruskan perjalanan mencari air terjun kelawar.. setelah keletihan mencari akhirnya kami berjumpa dengan GUA KELAWAR .. tanpa kami sedari akan kesalahan membaca signboard bahawa air terjun yang dicari adalah gua sebenarnya.. berputus asa dalam keletihan kami mengambil langkah untuk tidak meneruskan perjalanan..













walaupun da letey ... kerana eksited 2 masih tinggi, kitorang berpakat untuk meneruskan perjalanan mendaki bukit untuk ke JAMBATAN KANOPI yang dikatakan 43meter tingginya...pada yang sakit jantung tidak digalakkan untuk menyertai axtiviti ini.. untuk mendaki bukit sejauh 0.55 km memerlukan kami berhenti sebanyak beberapa kali... dan akhirnya sampai kami ke pondok manggas untuk menaiki jambatan gantung .. walaupun agak gayat tapi tetap happy dan berpuas hati..










time ni plak lam 5.15 pm ktorng kuar jugak walaupun dalam keletihan .. sebab xnak mensia-siakan masa yang ada kn.. tanpa dirancang ktorang terjumpa tempat ni .. nama dye "KUNDASANG WAR MEMORIAL". kalau xsalah telinga mendengar dekat atas ni ada 1 taman yang dipanggil taman tergantung babylon .. (ala-ala je sebenarnye). nk tau betol ke tak tanye la pakcik guard c2.. opss..sebelum lupa, nak masuk kena bayar jugak la..














ni da masuk hari kedua kitorang dekat kundasang, bagi xnak menghampakan perasaan sendiri yang eksited sangat nk tengok lembu new zealand ni, dengan segala halangan dan rintangan ktorang sampai jugak kat cni .. perasaan xyah ckap la.. memang cam real new zealand la .. nama tempat ni DESA CATTLE FARM .. kat cni jugak terdapat susu lembu yang diproses segar ...bau lembu memang ada lagi..hehe. paling ktorang xsangka tempat ni berlatar belakangkan gunung kinabalu..

lastly, disebabkan kesuntukan masa yang memang sangat suntuk kitorang singgah di kinabalu park untuk jangkamasa yang singkat sahaja .. dari sini korang boleh terus masuk hingga ke kaki gunung kinabalu.. bayarannya plak rm3 seorang..

No comments:

Post a Comment