explorE

Thursday 8 December 2011

15 fakta menarik mengenai mimpi

1. kita akan lupa 90% drpd mimpi :

\dalam masa 5 minit bgun dr tdo, spruh mmpi itu akn dlupakan, dlm tempoh 10 minit 90% ingtan dlm mimpi tersebut akan hilang.

2. orang buta juga bermimpi :

Orang yang buta selepas lahir dapat melihat imej-imej di dalam mimpi mereka. manakala Orang yang dilahirkan buta tidak melihat mana-mana imej, tetapi mempunyai impian yang sama terang melibatkan deria lain mereka bunyi, bau, sentuhan, dan emosi.

3. setiap orang bermimpi :

Jika kamu berfikir kamu tidak bermimpi ,itu adalah salah kerana kamu sebenarnya telah lupa mimpi tersebut.

4. dalam mimpi, kte hnya nampak org yg kte knl shja

Minda kita tidak mencipta muka - di dalam mimpi kita, kita melihat wajah-wajah sebenar orang sebenar yang telah kita lihat dalam kehidupan kita tetapi mungkin tidak tahu atau ingat. Kita semua telah melihat beratus-ratus ribu wajah-wajah sepanjang hidup kita, jadi kita mempunyai bekalan yang tidak berkesudahan aksara bagi otak untuk menggunakan semasa mimpi kita.

5. tiada warna dalam mimpi :

12% daripada orang-orang yang yang bermimpi hanya melihat hitam putih sahaja didalam mimpinya. Kajian dari 1915 hingga tahun 1950-an yang menegaskan bahawa majoriti mimpi dalam hitam dan putih, tetapi keputusan ini mula berubah pada tahun 1960-an. Hari ini, hanya 4.4% daripada impian kanak-kanak berumur di bawah 25 tahun dalam hitam dan putih. Penyelidikan baru-baru ini telah mencadangkan bahawa keputusan yang berubah-ubah boleh dikaitkan dengan suis dari filem hitam-putih dan TV kepada media warna.

6. mimpi ada simbolik :

pernahkah kamu membaca tentang maksud2 mimpi. mimpi mengenai sesuatu yang simbolik. ape juga yang berlaku dalam mimpi ada mksud tersendiri (contoh : mimpi digigit ular bermaksud ad org nk dtang meminang..tp jgn terlalu mgharap ye)

7. emosi :

Emosi yang paling biasa dialami di dalam mimpi kebimbangan. Emosi negatif adalah lebih biasa daripada yang positif.

8. kita boleh bermimpi 4-7 mmpi dlam 1 malam :

secara purata kita boleh brmimpi di merta tempat dalam masa 1 – 2 jam..

9. haiwan juga bermimpi :

Kajian telah dilakukan ke atas pelbagai jenis haiwan , dan mereka semua menunjukkan gelombang otak yang sama semasa tidur bermimpi sebagai manusia. lihat kepada anjing yg sedang tido, kakinya bergerak2 seperti mereka sedang berjalan dan membuat bunyi yipping seolah-olah mereka mengejar sesuatu di dalam mimpi.

10. badan lumpuh :

Semasa tidur REM badan lumpuh oleh mekanisme di dalam otak untuk menghalang pergerakan yang berlaku di dalam mimpi daripada menyebabkan fizikal untuk bergerak. Walau bagaimanapun, ia boleh didapati mekanisme ini dicetuskan sebelum, semasa, atau selepas tidur normal .

11. perbadanan mimpi :

di dalam mimpi kita, kita mendengar bunyi daripada realiti dan menggabungkan ia dengan cara yang tersendiri.contohnya: kita bermimpi bahawa kita berada di konsert padahal abang kita sedang bermain gitar semasa kita tidur .

12. lelaki dan perempuan akan bermmpi yang berbeza :

Lelaki cenderung untuk bermimpi lebih lanjut mengenai orang lain. Kira-kira 70% daripada watak-watak dalam mimpi seorang lelaki adalah mengenai org lain. Sebaliknya, mimpi wanita hampir dengan jumlah yang sama antara lelaki dan wanita.Selain daripada itu, lelaki umumnya mempunyai emosi yang lebih agresif di dalam mimpi mereka daripada mimpi wanita.
.

13. mimpi pregopnative

(*)

14. jika berdengkur, kita tidak akan bermimpi

yang ni fakta atau auta hanya org yang berdengkur sahaja yang tahu. belum dikenalpasti kesahihannya.

15. awk akan berpengalaman beroargnisma dlm mimpi

mimpi basah (sesuatu yang xdapat dilakukan dalam keadaan sedar oleh sesetengah pihak tapi boleh mendapatkannya di dlam mimpi )


No comments:

Post a Comment